Kokemuksia digitaalisesta ratkaisuista Kustaankartanon seniorikeskuksessa

04.03.21


Muistelen aikaa muutama vielä vuosi takaperin, kun halusin soittaa entisessä yksikössämme YouTubesta asiakkaille sota-aikaan ja heidän nuoruuteensa liittyvää musiikkia. Myös musiikkivideot olivat monessa kappaleessa tunteita herättäviä. Käytävällä oli yksi pöytäkone muutaman toimistossa olleen lisäksi. Sen ympärille yritin saada sopimaan niin monta asiakasta kuin pystyin. Olimme paljon CD-levyjen varassa, kun kuunneltiin kappaleita. Samoin päivätansseissa.  
 

Uudet tuulet puhaltavat teknologiassa

Tänään kaikki on toisin. Muutimme Kustaankartanon seniorikeskuksessa  peruskorjattuun E-taloon 2017. Talossa oli hyvät valmiudet uudemmalle teknologialle. Televisiot ruokasalissa ja olohuoneessa mahdollistivat sovellusten käytön laitteessa, jolloin pystyimme valitsemaan juuri hetkeen sopivaa musiikkia tai vaikka takkatulen loimun katselua pimenevässä illassa.

Nainen istuu lattialla sängyn vieressä

 

Lisäturvaa asiakkaiden arkeen

Asiakkaiden huoneissa on tunnistavat lattiat, jotka antavat henkilökunnalle älypuhelimeen (Elsi Smart care-sovellus) hälytyksen asiakkaan nousemisesta/kaatumisesta tai vaikkapa siitä, kun wc-reissu on kestänyt niin kauan, että on aika mennä tarkistamaan tilanne (Elsi- älylattia- Maricare). Vuonna 2020 saimme kokeiluun lisäturvaksi älyvalaistuksen yhden kerroksen käytäville (Interact Pro- Signify) sekä asiakkaiden huoneisiin (Philips Hue). Valaistuksella pyritään säästämään energiaa ja tekemään personoituja valaisuratkaisuja yksilön tarpeiden mukaan.  

Käytävillä meillä on liiketunnistimella toimivat valot ja älyvalokokeilun myötä pystymme himmentämään valaistusta iltaa kohti. Yöaikaan valot syttyvät vain himmeälle, jolloin huoneestaan tulevaa muistisairasta on helpompi ohjata takaisin nukkumaan, kun on ”yöaika”.  Kuitenkin tilanteen vaatiessa käytävälle saa yöllä myös valot palamaan 100-prosenttisesti.  Huoneessa olevan valaisuratkaisun avulla voidaan asiakkaalle laittaa yksilöllisen vuorokausirytmin mukaan lisääntymään valoa, kun on aika herätä ja himmentää kun alkaa olla aika rauhoittua nukkumaan. Joku asiakas nukkuu pitkään ja hänen herättämisensä voi olla mukavampaa, kun valon määrä huoneessa lisääntyy luonnollisesti, eikä tarvitse räpsäyttää koko voimakkuudellaan päälle. 

Kokemukset älyvalokokeilusta ovat olleet positiivia, se on tehnyt hoivaamisen arkea helpommaksi. Talossamme on kolme kerrosta ja tällä hetkellä niistä yhdessä on älyvalot kokeiltavana.  Yövuoroja tekevät hoitajat huomaavat, kuinka iso ero on, kun he näkevät toisissa kerroksissa, miten ”ennen” oli. 

 

kaksi polkulaitetta

 

Motomed-kuntoharjoittelu sisällytetään osaksi asiakkaan päivittäisiä toimintoja ja se on meillä kirjattuna liikuntaterapiasuunnitelmaan.  Asiakas voi polkea Motomed-laitteella aktiivisesti käyttäen omia lihaksiaan, mutta tarvittaessa Haltija Group Oy:n laite avustaa moottorilla, jolloin hyötyä tulee joka tapauksessa. Verenkierto pysyy hyvänä, kun harjoittelu tukee liikkuvuuden säilymistä raajoissa.  

Genano-ilmanpuhdistin sijaitsee yhdessä kerroksessa ja uskomme, että se pitää sisäilmaa puhtaampana.

ILOQ-etähallittavalla online-kulunohjausjärjestelmällä (Arvolukko) liikkuminen paikasta toiseen on helppoa, kun oven saa auki näyttämällä käyttöavainta RFID-lukijassa. Jokaiselle avaimelle voi määritellä omat oikeudet, mihin tiloihin niillä pääsee.

 

Iso tablettitietokone

 

Yeticare-kosketusnäyttötabletteja (Kuori Oy) Kustaankartanossa on kaksi kappaletta, jotka kiertävät taloissa. Tämä on ollut kokemuksena todella hyvä, sillä sen lähelle pääsee myös pyörätuolissa oleva asiakas. Laitetta voi nostaa ja laskea tarpeen mukaan, eikä se kaadu. Myös kaltevuuden vaihtelu on mahdollista ja se onkin hyvä riippuen siitä, millaisessa istuimessa asiakas on. Se on helposti siirreltävä haluttuun tilaan. Tämä on ollut suosittu meillä, mutta myös niissä Kustaankartanon taloissa, joissa ei ole älytelevisioita. Sovelluspaketit ovat monipuolisia ja jos asiakas ei pysty nostamaan kättä kunnolla koskettaakseen näyttöä, hän on voinut käyttää apuvälineenä pensseliä. Meillä paljon valittu sovelluksista musiikkia, ja isolta näytöltä on ihana katsoa takkatulen loimua tai rauhoittavaa maisemaa lempeän musiikin säestämänä.

 

E-talon multisensorinen aistihuone

E-talon toiseen  kerrokseen meillä on rakennettu multisensorinen aistihuone. Luonnosta tuotujen materiaalien ja aisteja herättelevien esineiden avulla asiakkaamme ovat saaneet ihania tuokioita. Aistihuoneeseen voi mennä levottoman asiakkaan kanssa ja valita mitä siellä tehdään. Huoneessa on ihana pitää muisteluryhmiä tai istua vain hiljaa ja odottaa mitä asiakas alkaa kertoa. Aistihuoneessa on Oivalla-aistiseinä (OiOi Collective Oy), jonka avulla asiakkaat voivat katsella kosketusnäyttöiseltä seinältä luontovideoita, elämysmaalailla vaikka revontulia tai pelata erilaisia pelejä. Kaiuttimien kautta luontovideoissa voit kuunnella samalla, miten koski kuohuu, tai miten talvimaisemassa kuuluu hiljaisessa metsässä omaa elämäänsä elävät äänet. Kokemukset aistihuoneen seinästä ovat olleet mahtavat, asiakkaat ovat saaneet toivoa mitä haluavat tuokion aikana tehdä.


Nainen käyttää älyseinää

 

Aistihuoneessa meillä on myös Senopin vr-lasit. Tekniikan tuottajana oli Senopi Ag. Saimme käyttöömme kahdet VR-lasit, joita ohjattiin tabletin avulla. VR-laseilla pystyy katsomaan luontoa ja nähtävyyksiä. Videot ovat kestoltaan muutaman minuutin ja niistä pystyy koostamaan itselleen ”matkan”.  Kääntämällä päätä ja vartaloa näkymä siis jatkuu joka suuntaan, joten voi kokea olevansa itse maisemassa paikan päällä. Ohjaaja pystyy katsomaan tabletilta mitä näkymää asiakas näkee tai pitämään itsekin laseja. Laseja pystyy käyttämään myös kahden asiakkaan kanssa.

Kokemuksena lasien ja tabletin käyttö oli muutaman käyttökerran jälkeen erittäin helppoa. Asiakkaat ja henkilökunta saivat arkeen virkistäviä luontokokemuksia. Maisemat saivat asiakkaat kommentoimaan näkemäänsä ja selvästi näkymä aktivoi muistiavaimia aivoissa. Tämä oli ihana lähelle tuotu kokemus. Asiakkaat kokivat lasit ja niiden laittamisen ja pois ottamisen ihan luonnollisena, mikä oli positiivinen yllätys meille. VR-kokemuksen voi suunnitella osaksi päivittäisiä toimintoja. 

Aistihuoneen ja älyvalaistuksen pilotoinneissa on ollut mukana Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Helsingin Forum Virium Oy, joka toimi pilottien hankevastaavana. Aistihuoneen älyseinä ja vr-lasikokeilu olivat osa Co-created Health and Wellbeing -projektia. Forum Virium Oy tekee käytännössä älykaupunkihankkeita, joissa kokeillaan, pilotoidaan ja yhteiskehitetään tulevaisuuden kaupunkiratkaisuja. 
 


VR-lasit ja rentoutustuoli

 

Aistihuoneessa on myös Next Wave Physio Acoustic Therapy system, tuoli, joka rentouttaa ääniaaltojen avulla. Tuolissa voi valita erilaisia ohjelmia asiakkaiden tarpeiden mukaan. Asiakkaan voi saada siihen myös lepäämään hyvään asentoon. 

Yhteistyö eri toimijoiden välillä on ollut todella hyvä kokemus. Kun kokeiluista on kuullut, ei ole itse pystynyt edes kuvittelemaan, että sellaisen teknologian tuominen yksikköön olisi mahdollista, saati että tällaisia on olemassa. Kokeilemalla ja opettelemalla uusia teknologiaratkaisuja pystyy ymmärtämään niiden tarjoamat mahdollisuudet hoiva-arjessa. Omassa työssäni erityisesti aistihuoneessa oleva teknologia on toiminut “tartu hetkeen”-tyyppisenä työkaluna. Tämä on erityisesti muistisairaiden asiakkaiden kanssa paras keino työskennellä, sillä kellonajan  mukaan suunnitellut ryhmät ja toiminnot voivat tulla asiakkaiden mielialan ja vireystilan kannalta huonoon aikaan. Maisema aistihuoneessa voi rauhoittaa levottoman mielen ja sen jälkeen voimme keskittyä muihinkin välineisiin.

Kirjoittajat:

Kirsi Weeman, Sosionomi AMK, sosiaaliohjaaja, Kustaankartanon seniorikeskus palvelutalo Eeden, Helsingin kaupunki